Hogyan lesz a zebra biztonságos?

Bár minden kétséget kizáróan pozitívumként fogható fel, hogy előfordulnak "fejlesztések" a hazai gyalogátkelőhelyeket tekintve, mégis el kéne gondolkodni azon, hogy vajon biztosan ez a megfelelő irány?

Hasonlítsuk össze a magyar és a nyugati modellt, ami a gyalogátkelőhelyeket illeti...

A magyar modell

Készítsen jogszabályt a közlekedésről. A megfogalmazások ne legyenek egyértelműek. A gyengébb fél fokozott védelme csak részlegesen jelenjen meg benne.

Ne tartassa be következetesen, súlyos vétség esetén is hozzon enyhe ítéleteket.

Közben készítsen gyalogátkelőhelyet. Ha egy közösség kéri, vizsgálja meg alaposan az igényt. Évekkel később esetleg fesse fel. Ha valaki türelmét vesztve illegálisan ilyet készítene, azonnal tüntesse el az útról, a vétkest büntesse meg.

Ha azt tapasztalja, hogy a szabályok ellenére a gépjárművezetők nem állnak meg a zebránál, tételezze fel, azért van, mert:

a) Nem látszik a zebra

Ezesetben az esetleges megoldások:

  • Használjon villogó sárga lámpát.
  • Tegyen az útra macskaszemeket.
  • Fesse fel piros alapozással is.
  • Ha még mindig nem látszik, fesse fel este világító speciális festékkel.
  • Ha még mindig nem látszik, akkor nem a zebra sötét, hanem a gyalogos.

    Világíttassa ki a gyalogost, hordasson vele láthatósági mellényt, fejlámpát (adventi időszakban karácsonyfaizzót).

b) A gyalogos nem is akar átkelni

Ha mégis át akar kelni, tájékoztassa a gyalogost, hogy:

  • Figyeljen jobban, hiszen a számláló szerint erre már csak 10 másodperce maradt.
  • Nyomja meg a gombot.
  • Ha nincs gomb, gyakoroljon a forgalmon. Ne törődjön vele, hogy nincs jogosítványa, és nem kell tudnia, csak csinálja!

    Tippek csak most, csak tőlünk: Próbálja megbecsülni, melyik jármű kb. milyen sebességgel jön, majd próbálja meg kitalálni, hány méter a jármű féktávolsága. Még véletlenül sem lépjen le azon belül, akkor sem, ha a KRESZ szerint ilyen szabály nincs!

    Gondosan ügyeljen az út minőségére is, illetve a járművekre felszerelt gumira, ugyanis ezek befolyásolják a féktávolságot. Amíg nem tudja minden esetben pontosan kiszámolni, addig várjon türelemmel, míg elfogy az összes jármű.

Ha megkezdi az átkelést, bízzon a gépjárművezetők szaktudásában, hiszen ők ismerik a közlekedőkre vonatkozó jogszabályokat.

Ugye milyen egyszerű és biztonságos?

A nyugati modell

Készítsen jogszabályt a közlekedésről. Védje kiemelten a közlekedés sérülékenyebb résztvevőit. Baleset esetén, amíg az ellenkezőjéről meg nem bizonyosodik, tételezze fel, hogy az erősebb fél a vétkes. A szigorú szabályozást következetesen tartassa be.

Mivel azt tapasztalja, hogy mindenki megáll a zebránál. A korrekt táblázás mellett csökkentse jelzésértékűre a felfestést.

Esetleg ez mégis jobb módszer?





A bejegyzés trackback címe:

https://zebraakcio.blog.hu/api/trackback/id/tr111580720

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mike36 2009.12.30. 04:40:17

A gyalogos közlekedési morálról is szó lesz? Hogy lkő-élettelen kolbászol át az óttesten, körbe sem nézve, magas ívből letojva a piros jelzést? ott a zebra, az autós meg majd megáll
egyébként saját tapsztalatom az, hogy sokan megállnak, csak ahtározott fellépés kell, nomeg nem féktávon belül autó elé ugrani
sokat javult az autósok morálja az elmúlt 10-15 évebn
ellenben a gyalogosoké kerékpársoké sokat romlott

egy budapesti gyalogos

terror 2009.12.31. 11:06:31

@Mike36: Sokat javult, ez igaz. A kerekparosoke foleg azert romlik, mert egyre tobb van beloluk. Evente duplazodik a szamuk. A tuloksag jarmufuggetlen, a kovetkezmeny viszont nem annyira durva. Ettol meg persze nem szep.

Volt mar amugy szo a gyalogos moralrol is. Majd ha odajutunk, rajuk is kiterunk. Piroson athaladva amugy sztem senki sem varja el, h megaljanak neki.