Új KRESZ: gyalogátkelőhelyet és gyalogosokat érintő változások

Ha igaz, akkor összeszedtük a gyalogátkelőhelyeket és gyalogosokat érintő változásokat. Ilyen volt, ilyen lett, de hogy mi fog változni, az majd kiderül...

Közvetlen előzmény nélküli új elem:

Az R. 21. §-a a következő (13) bekezdéssel egészül ki:

"(13) A gyalog- és kerékpárúton a gyalogos a kerékpáros forgalmat nem akadályozhatja és nem veszélyeztetheti."

Ez egyébként kölcsönösen vonatkozik a kerékpárosokra is, és aki nem értené, arról szól, hogy ahol sárga csíkot húztak a járda közepére, ott mindenki a saját oldalán köteles haladni. Ez eddig is megvalósíthatatlan volt, és ezután is az lesz. Türelem és odafigyelés szükségeltetik, ugyanis egyik fél sem tehet arról, hogy a vezetés így csalja el a pénzeket. - errorka

Megkérdezném ellenben a módosítási javaslatot hozókat, hogy hogy kívánják ezt egy turistával érvényesíttetni. A legtöbb "baj" ugyanis velük van, hisz fogalmuk sincs a helyi szabályokról. És nem is kell, hogy legyen. A festékek egyébiránt le vannak kopva, de ha nem lennének, akkor is hogy magyarázná el bárki egy turistának, hogy legyen szíves és ne fényképezzen a "járdán". - errorka21. §

A gyalogosokkal szembeni magatartás új szabályai
(A rendelet 43. § változásai)

A módosítás előtt:
(2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, járművel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezető elsőbbségadási kötelezettségének - a szükséghez képest megállással is - eleget tudjon tenni, és e kötelezettségének teljesítése tekintetében a gyalogosokat a jármű sebességével ne tévessze meg.

A módosítást követően:
"(2) Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni."

Ez nagy vonalakban olyan, mint volt. Kicsit finomítottak a megfogalmazáson, de azt hiszem, eddig sem ezzel volt a gond. Viszont megint csak egyértelműen kiderül, hogy nincs olyan, hogy féktávon belül lelépés. Ettől függetlenül még csodát ne várjon senki... - errorkaA vasúti átjárókhoz hasonlóan a gyalogos átkelőknél is általános, körülíró szabályokat megfogalmazva érdemes a sebesség körültekintő megválasztására figyelmeztetni az autósokat. Ahol ez indokolt, a közút kezelője jelzőtábla kihelyezésével korlátozhatja a gyalogos átkelőhely megközelítési sebességét. A jogszabály a korábbinál nyomatékosabban rögzíti, hogy pl. a zebra felé tartó autósok csak olyan tempóban haladhatnak, hogy még előtte képesek legyenek megállni.

A módosítás előtt:
(4) A vezetőnek fokozottan ügyelnie kell az úttesten
a) villamos-megállóhelynél levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között áthaladó gyalogosok, továbbá
b) egyedül vagy csoportosan haladó (áthaladó) gyermekek, illetőleg koruk, testi fogyatékosságuk vagy más ok miatt saját biztonságukra ügyelni felismerhetően nem képes személyek biztonságának a megóvására.

A módosítást követően:
(4) A vezetőnek fokozottan ügyelnie kell az úttesten
a) villamos megállóhelynél levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között áthaladó gyalogosok, a menetrend szerint közlekedő járművek megállóhelyéről az úttestre lelépő gyalogosok, az autóbuszra  felszálló és arról leszálló gyermekek, továbbá
b) egyedül vagy csoportosan haladó (áthaladó) gyermekek, a koruk, testi fogyatékosságuk vagy más ok miatt saját biztonságukra ügyelni felismerhetően nem képes személyek biztonságának a megóvására."

A rendelet a villamos-megállóhelyek közelében kötelező fokozott figyelmet más, menetrend szerint közlekedő járművek és az iskolabusz megállóhelyeire is kiterjeszti a gyalogosok védelme érdekében.

Ha valamit kihagytunk, megköszönjük, ha jelzitek...

Forrás: http://www.khem.gov.hu/sajtoszoba/ujdonsagok2/kresz_modositas.html

Frissítés

Módosított KRESZ .doc formátumban!





A bejegyzés trackback címe:

https://zebraakcio.blog.hu/api/trackback/id/tr471562854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓ · http://blog.hu/user/45354/tab/activity/mindate/2007-07-23T16:48:05+02:00 2009.11.30. 16:34:25

Srácok, tudom, hogy nem ide tartozik, de nagyon kíváncsi vagyok:

Ha nekem jobbról egyirányú utcából forgalommal szemben érkezik a kerékpáros, akkor hipp-hopp jobbkézszabály és meg kell állni? Mert ugye az új tv. alapján jöhet a nyilacska felől kerékpár. Eddig csak akkor kellett nagyon odafigyelni, ha kék, vagy sárga villogós jármű közeledett onnan...

aya_nielsen 2009.11.30. 20:15:06

@▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓: konkrétan nemtom, de mivel jöhet jobbról, ezért mivel a jobbkézszabály magasabb rendű, igen, meg kell adni neki

Spikk 2009.11.30. 22:16:24

@aya_nielsen: Nem tudom, én ezt azért tartom problémásnak, mert amikor ilyen utcéhoz érkezel, épp balra nézel, hogy Te magad megkapod-e a jobbodat, hiába a bizalmi elv. Most majd lehet fejet kapkodni. Én az ilyen utcákhoz tennék a brinyósoknak egy macisajtot. Nem rosszindulatból, hanem azért, mert ezt így veszélyesnek tartom.

Másik: Valahol olyat olvastam, hogy de bizony, zebránál lesz olyan, hogy nem léphet le az ember, ha nem biztonságos. Ezt a doksiban nem találom, remélem, hogy azért, mert nem lesz ilyen. (Azt tudtam, hogy szenilis vagyok, de hogy hallucinálok is...)

terror 2009.12.01. 01:29:24

Nos, ugye azt mondja az uj KRESZ, hogy ott lesz ilyen, ahol a tabla engedi. Ez eddig is megvolt, szoval igazabol nem tudom, mi a valtozas.

Kerekparoskent merem remelni, hogy ki lesznek tablazva, fel lesnek festve utburkolati jelek, ha egyaltalan lesz ilyen. Mert ugye a tablat pl. a kozutkezelotol kell kerni, az meg ugyis azt fogja mondani, hogy viszonlatasra.

Az is biztos, hogy amig hozza nem szoknak a gepjarmuvezetok, kerulni fogom az ilyen helyeket, mint ahogy most is kerulom, ha csak nem olyan kis forgalmu utcarol van szo, mint pl. egy lakotelep hatso parkoloja mogotti szervizut :) Es ott persze elozekeny vagyok.

Namost elolvasva a hozzaszolasokat autos portalokon, blogokon, total elbatortalanito a gepjarmuvezetok hozzaallasa. Ok ugye megint csak a sajat szemszoguket nezik, meg hogy juj meghalnak majd a kerekparosok, stb. Nem am az, hogy jo ok, majd figyelek. Ugy latszik, ez nalunk nem divat. Szoval majd ha megszoktak, es lesznek megfelelo tablazasok, felfestesek, akkor. Addig minek. Kerulok 1-2 utcaval odebb, mert nekem belefer. Masnak nem, nekik hasznos, ha megnyitjak. Es igy is van jol.

A kerekpar legnagyobb elonye a szabadsag, es miert is vennek el tolunk. Bekes egymas mellett eles eseten semmi cico nem lenne.

Autok vs jobbos utca. Irtak portalokon is, hogy juj mi lesz, ha 50-el behuznak a jobbos utcaba, es majd pont jon kerekparos. Kerem, aki igy all hozza, az ne uljon autoba. Eddig se ment be epeszu ember 50-el, most, hogy TUDJA, hogy johet ott kerekparos, igy mar bemenne. Ugy kell bemenni az ilyen helyre, mint egy normal, esetleg macisajtos keresztezodesbe. El kell nezni mindket oldalra. Az utcak eleg nagy szazalekaban erre kepesek, ahol osszekarcolodhat az auto, akkor tegyek meg itt is, ahol a kerekparos.

Egyebkent kerekparral rendszeresen lemondok az elsobbsegemrol, vagy mert jo fej vagyok, vagy mert rakenyszeritenek. Aki eddig bement egyiranyuba - mar ha direkt tette -, az valoszinuleg rutinos cangas, es pontosan tudta, hogy mit csinal. Es ha csak nem volt tulok, akkor elozekeny is volt.

Jol felfogott erdekunk, hogy ezek utan is azok legyunk, szoval nem kotelezo nekunk ott menni, es nem kotelezo az elsobbseggel elnunk. Ez nem zebraakcio :)

Kis kitero utan a valasz:

jobb kezet feltetelezem, macisajtot tamogatom, a bringasnak, hisz a mi seggunk van kinyalva jelen esetben, ennyit tudunk aldozni cserebe. De ugyse lesz ilyen meg hosszu honapokig, addig meg ki tudja, mi lesz meg.

@Spikk:

III. RÉSZ

A gyalogosokra és a járművek utasaira vonatkozó szabályok

Gyalogosok közlekedése

21.

(6) A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyőződött annak veszélytelenségéről. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a járművek vezetőit megzavarhatja vagy megtévesztheti.

Ez regen is benne volt.

terror 2009.12.01. 01:32:32

Es ott persze elozekeny vagyok. = Es meg ott is elozekeny vagyok.

Csak mar mashol jart az agyam :)

Spikk 2009.12.01. 08:12:12

@errorka: Ez benne volt, tudom, de ez pont nem azokra a helyekre vonatkozik, amikor a gyalogosnak elsőbbsége van (zebra és az az út, amelyre a jármű kanyarodik), hanem amikor csak úgy átmegy az úttesten, mert olyat is lehet, igaz, nem akárhol.

terror 2009.12.01. 08:58:54

Igy van, a fenti elotti pont, es nem valtozott:

(5) A gyalogos az úttesten a kijelölt gyalogosátkelőhelyen, ha pedig a közelben kijelölt gyalogosátkelőhely nincs,

a) lakott területen levő főútvonalon az útkereszteződésnél (a járda meghosszabbított vonalában), valamint a menetrend szerint közlekedő jármű megállóhelyén levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között (a járdasziget teljes hosszában),

b) egyéb helyen bárhol,

a legrövidebb áthaladást biztosító irányban mehet át.

Az, hogy mit jelent a "kozelben", az nincs definialva pontosan, ha jol tudom.

Viszont nem ertem, hogy akkor mire gondolsz :)

Spikk 2009.12.01. 09:31:18

@errorka: Mert nem olvasol elég figyelmesen. :)
Azt írtam, hogy mintha valahol olvastam volna, de a doksiban nem találom. Szóval leginkább semmiről. Az a baj, hogy arra sem emlékszem, hogy hol olvastam ilyesmit.

autosave 2009.12.04. 18:30:08

@▓▓▓▓▓☻ ©╞╕ چ ذ җ € η ☻ ▓▓▓▓▓: Férekommunikálják!!! Nem jöhet ezentúl sem akárhonnan. Csak a táblával külön megjelölt egyirányú utcákat használhatják szemből.

Tehát két eset lehetséges erre: van az egyirányú utca tábla alatt szemebe haladó biciklis kieg tábla?
-Ha van, jöhet és akkor ott elsőbbsége lesz. De ezt nyilván kitáblázzák majd másmódon is előre, mert különösen veszélyes.
-Nincs, csak sima egyirányú, akkor onnan bizony nem jöhet pont úgy, mint eddig.

A hivatalos szöveg: "„(3) Ha az „Egyirányú forgalmú út” jelzőtáblák (104. és 105. ábra) alatt elhelyezett kiegészítő táblán (105/a. ábra) autóbuszt és/vagy kerékpárt mutató ábra jelenik meg:
a) az úttesten kijelölt kerékpársávon, ennek hiányában az úttest jobb széléhez húzódva a kerékpáros,
b) az autóbusz forgalmi sávon a menetrend szerint közlekedő autóbusz,
c) a kerékpáros által is igénybe vehető autóbusz forgalmi sávon – az autóbusz részére kijelölt közlekedési iránnyal megegyezően – a kerékpáros is
a jelzőtáblán megjelölt iránnyal szemben közlekedhet.”
"
Hivatalos magyarázat:
"A módosítás részletezi azokat az eseteket, amelyekben erre utaló kiegészítő tábla engedélyezheti, hogy az egyirányú forgalmú úton az autóbuszok és kerékpárok a megjelölt iránnyal szemben is közlekedhessenek. A kerékpárosok ezt az úttesten kijelölt kerékpársávon, ennek hiányában az úttest jobb széléhez húzódva, vagy az autóbuszok részére kijelölt irányban az általuk igénybe vehető buszsávban tehetik meg."

mineral 2010.11.23. 08:39:43

Az egyirámyú utcát azért alakították ki,mert úgy biztonságos. Kivételek a megkülönböztető jelzést használó járművek,így ők észrevehetők és indokolt náluk sürgős esetben. Egy kerékpár esetén semmi nem indokolja ezt a módosítást,önveszélyessé válnak. Egyirányú utca végén balra kanyarodáskor a padka mellé kell húzódnom,ha itt szembe jön egy biciklis ő hol fog elférni?Ez egy meggondolatlan ostoba,indokolatlan döntés volt a túlfizetett "szakemberektől". Ezt csak ahhoz tudnám hasonlítani,amikor bevezették az ebédcsekket,üdülésicsekket stb. adómentes juttatás címen majd ezeket megadóztatták. Mindezt a pénzpótló eszközöket akkor vezették be amikor Magyarországon már volt pénz (forint).

terror 2010.11.23. 10:52:12

@mineral: En ezt mashogy latom. Egy raklap utcat azert egyiranyusitottak, mert folyton szabalytalanul parkoltak az autok, egy fel, vagy akar egy teljes forgalmi savot gyakorlatilag kiiktatva.

Arrol nem beszelve, hogy ahol 2 auto nem fer el egymas mellett, ott sok esetben egy auto es egy bringa kenyelmesen.

Ahol igy is keves a hely, ott nem fogjak megnyitni, mint ahogy eddig sem nyitottak meg. Az, hogy a media tobb mint fel evig szarul kommunikalta, az egy dolog.

A modositas elott mindenki okoskodott, hogy hullani fognak a kerosok, mindenki meghal, vege lesz a vilagnak. Nos, nem volt meg komolyabb szemelyi serulessel jaro baleset, pedig sokhelyen bemaszkalnak, akik anno a mediabol gyujtottek az infot, es nem olvastak utana a jogszabalyoknak. Szoval a veszmadarkodas ideje lejart.

Es vegul az egymillio forintos kerdes: hogyan kapcsolodik ez a zebra akciohoz?