Akik nem értek át a zebra túloldalára - Hogyan büntetik a halálos gázolásokat?

Egy miskolci zebrán kelt át egy hajnalban dolgozni induló 30 éves nő, amikor halálra gázolta egy, a megengedett sebességet túllépő autós, aki végül jogerősen felfüggesztett börtönbüntetést kapott. Bár a súlyos KRESZ-szabályszegések miatt egyre több baleset történik, és tavaly 144 gyalogos halt meg az utakon, az elérhető statisztikák szerint az esetek túlnyomó többségében a vétkes sofőrök nem kerülnek börtönbe. A bíróságok és még az egyes bírók gyakorlata is eltérő, az enyhítő körülményeket más-más súllyal veszik figyelembe. Mitől függ, hogy börtönbe kerül-e egy halálos baleset okozója vagy sem?

2008. december 8-án hajnalban, de még éjszakai sötétben szállt le a miskolci Auchanba dolgozni induló, 30 éves nő a bevásárlóközpont melletti buszmegállóban. A busz utasai közül ő volt az egyetlen, aki nem átvágott az úton, hanem elsétált a zebráig. Nyolc és fél métert haladt az úttesten, de még nem ért át az úton, amikor elgázolta egy autós. A kocsi 33 méteres féknyomot hagyott maga után. A nőt hiába vitték kórházba, nem lehetett megmenteni az életét. Az ügyben több mint kétéves eljárás után kedden született meg az ítélet: a gázolót egy év nyolc hónap szabadságvesztésre ítélte a bíró, de a végrehajtást két évre felfüggesztette.

[...]

A halálos gázolásokról szóló hírek az utóbbi időben egyre gyakoribbak, a rendőrség adatai szerint 2010-ben 144 embert gázoltak halálra Magyarországon - ez tíz százalékkal több, mint 2009-ben. Tavaly összesen 350 ember halt meg az utakon - igaz, 1999-ben például még 590 halálos baleset volt egy évben.

A teljes cikk - melyből többek között az is kiderül, milyen indokokkal nem kapnak börtönbüntetést a vétkes sofőrök - az origo hasábjain olvasható...

Kérdés: Vajon miért van az, hogy a gázolók esetében folyton azt nézik, hogyan lehet enyhíteni a büntetést, míg az áldozatoknál mindig azt próbálják kideríteni, hogy mit hibázott, és hogyan lehetne a felelősség egy részét rákenni?

Ez egyébként online is így van, elég csak fellapozni a gázolásokról szóló híreket, és beleolvasni a hozzászólásokba :/





A bejegyzés trackback címe:

https://zebraakcio.blog.hu/api/trackback/id/tr332693306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

flea 2011.02.28. 10:58:04

Akiről kétségkívül bizonyítható, hogy tapasztalatlan járművezető, annál én sem erőltetném a letöltendőt. (Minek tönkretenni még egy életet.) Akinek viszont már volt bármilyen ügye, még ha gyorshajtás is, az sitt.

terror 2011.02.28. 13:25:07

@flea: Felmerul a kerdes: hogy ulhetnek 1-1.5 tonnaba tapasztalatlan soforok? Mit er a vizsga es a jogositvany?

flea 2011.02.28. 13:39:56

@errorka: te is tudod, mennyit ér egy friss jogosítvány. Azon lehet vitatkozni, hogy indokolt-e boldog-boldogtalannak engedélyezni az autós közlekedést, de abban azt hiszem, te is egyet fogsz érteni, hogy HA valakinek ezek szerint az akár vitatható szabályok szerint adtak egy jogsit ÉS az - mondjuk a saját és autója képességeit helytelenül felmérve és valahol későn fékezve - halálra gázol egy gyalogost, bőségesen elég büntetés lehet, hogy eltiltják a vezetéstől és priusza lesz. (Az esetleg évtizedekig tartó rémálmokról nem beszélve.) Ha velem történne ilyen, akár önhibámon kívül, tuti, hogy többet nem vezetnék autót soha.

Nyilván nem arról beszélek, aki tudja, hogy mások életével játszik, csak leszarja. De ilyen azért kevés van.

terror 2011.02.28. 15:07:30

@flea: Ezt a remalmos dolgot sose ertettem :/ A halalra gazolt vagy megnyomoritott embernek illetve csaladtagjainak is megvannak a maguk remalmai.

Az TV2-ben elhangzott egy szep adat, bar a forrasa nem ismert: a zebrakon atkelni kivano gyalogosokat a gepjarmuvezetok 3%-a kezeli korrekten. Ebbol mennyi a friss jogsis?

Nekem a szemelyes velemenyem az, hogy sokkalta jobban kene szigoritani a jogositvanyok kiadasat, nagyobb mennyisegu es komolyabb rutinfeladatokhoz kene kotni, es vagy 5 evente, vagy pedig relevans KRESZ modositasok utan (pl. ha annyi a modositas, h kamionok nem elozhetik egymast, akkor ne kelljen) ujra kene vizsgazni. Mindenbol.

Elozetesen csak igy lehet kiszurni a balesetveszelyes egyedeket. Eso elott kene koponyeg, de ez valakiknek nem erdeke...

flea 2011.02.28. 15:49:05

@errorka: egyetértek a felvetéseiddel és azzal is, hogy általában eső előtt kéne a köpönyeg, épp ezért gondolom, hogy a súlyosabb büntetések nem használnának - az az eső után esete.

Az államnak az az érdeke, hogy minél kisebb macerával elérje, hogy minél nagyobb legyen a mobilitás. Egy adott ponton a biztonság javítása már többe kerül a gazdaságnak, mint az a néhány elvesztett élet, és akkor leszarják. Ez cinikus, de ez megy.

Illetve súlyosbítja a dolgot még, hogy ha halálra gázolnak egy harmincévest, mint Miskolcon, akkor gyakorlatilag mindenki az elkövetővel van elfoglalva (a fenti posztban te is!), ahelyett, hogy a rendszerszintű hiányosságokat kárhoztatná. Így meg nem fogja egyetlen politikus (helyi vagy országos) sem azt a nyomást érezni, hogy neki ezen a szabályozáson szigorítania kell, ha népszerű akar lenni/maradni.

Sőt gyanítom, hogy pont ellenkezőleg, ha bevezetnék az ötleteidet, akkor lenne olyan felzúdulás, hogy a médiatörvény már-már kedvező színben kezdene feltűnni...

terror 2011.02.28. 16:09:57

@flea: Adott esetben mar tenyleg eso utan koponyeg, viszont a tobbiek szamara elrettento peldaul szolgalhat. Ha maskepp nem megy, a buntetesek mertekevel lehet kordaban tartani az embereket.

Ide tok jo pelda a gyorshajtas. Te is lathatod, hany gyorshajtashoz kapcsolodo bejegyzes van autozzon is, es minden honapban sajtokozlemenyt ad ki a rendorseg, hogy hol kik mennyivel. Legalabbis a legdurvabbakat. Es miert lehet ez? Mert ezeknek az embereknek az "ennyiert meg megeri" kategoriaba tartoznak a fizetendo osszegek.

Felfuggesztett borton, minimalis penzbirsag, sok esetben a jogositvany sem ugrik, max. 1-2 honapra. Ez parosul a "velem ez nem tortenhet meg, mert en jol vezetek" hozzaallassal, es maris ott tartunk, hogy 3%.

Ha megis megtortenik a baj, akkor meg bocsassunk meg neki, mert o az ugyvedje javaslatara vetkesnek vallja magat, akkor is, ha amugy nem erzi ugy :/

Nem jo...

terror 2011.02.28. 19:21:01

Felelosseghez tokeletesen passzolo, csak sajnos a halalos gazolasokhoz is:

index.hu/bulvar/2011/02/28/jarokelok_koze_rohant_egy_auto_a_soroksari_uton/

Ez speciel semmilyen rendszernek nem hibaja.

Ettol fuggetlenul teny, hogy vannak elcseszett keresztezodesek illetve zebrak. Aktiv kerekparoskent merem allitani, hogy tobb necces szitut kell atveszelnem, mint az atlagnak, es sajnos azt latom, hogy az egyebkent szinten aktiv kerekparosbol allo erdekvedo szervezet - hata mogott sokszaz, talan tobbezer taggal es nem belepett tamogatoval - javaslataira egy 20-30 eve kozgazdasagbol diplomazott ember ravagja, hogy hujeseg, es nem lesz valtoztatva semmi. Hiaba a kulfoldi tanulmanyok, ahol 20-40 eve megleptek azokat, amiket nekunk legkesobb most megkene, hiaba a statisztikaik, hiaba a tomeges felvonulasok, hiaba barmi. Sot, meg tovabb rontja a helyzetet...

(A kerekparosokat egyebkent sokszor ezert nem csipik, mert osszeallnak egy tomegbe, es kiallnak az erdekeikert. Gepjarmuvezetoknel ilyen nemigen van, gyalogosoknal ami volt/van, szinten reszint kerekparosokhoz kotheto.)

Ettol fuggetlenul a balesetek zome pont nem ezeken az elcseszett helyeken tortenik, de csakis azert, mert az emberek tudjak, hogy elcseszett helyek.

A kerekparos lelassit, megall, kenytelen lemondani az elsobbsegerol, a gyalogos percekig nem mer lelepni a zebrara, stb.

Es van egy tenyezo a kepletben - mint mindig, ezuttal is tisztelet a kivetelnek, akik tenyleg odafigyelnek -, akik ugy erzik, az o biztonsaguk ki van pipalva, mert ott a femdoboz korulottuk. Csak aztan ha hibaznak - marpedig sokszor hibaznak -, akkor neha az a vege, mint amit fentebb linkeltem.

Ha szar a rendszer, jobban kell figyelni, es bizony azoknak kene a legjobban, akik a legnagyobb kart tudjak okozni. Idehaza sajnos nem ez tortenik, viszont cserebe mindig megy a serulekenyebb felekre mutogatas.

Meg akkor is, ha ilyen elkepeszto folennyel vezetik a listakat, tobbek kozott balesetokozas teren is...

terror 2011.02.28. 19:47:18

@errorka: Sajnos a korabbi 2 halott helyett mar 3-rol irnak :/

Apika001 · http://www.pofa.blog.hu 2011.03.10. 10:20:34

Egyetértek! Ellentételezésként engedjetek meg itt egy non-profit ingyenreklámot, hátha segíthetek a vétleneknek:

Kártérítések rendezésével és realizálásával foglalkozó szervezet keresi Önt, ha önhibáján kívül, közlekedési baleset következtében súlyos, 8 napon túl gyógyuló sérülést szerzett, az esetről van rendőrségi jegyzőkönyv, és rendelkezik orvosi papírokkal is! Ha a sértett meghalt, közvetlen hozzátartozók jelentkezését várjuk!
A szervezet ingyen tájékoztatja Önt a lehetőségeiről, jogairól és kérésére jogi képviseletet ad a kártérítésre kötelezettel szemben! Írjon, segítek! folkontra.bass@gmail.com

T-5 2011.07.08. 13:40:32

@flea: Aki nem tud vezetni, annál én inkább nem erőltetném a vezetést. Vagy úgy, ahogy az első kilométereket teszik az oktató mellett: gyök kettővel. Sehogy máshogy.